יום חמישי, 21 באוגוסט 2014

תזונת תינוקות בחופש הגדול

יציאה מהשגרה, יציאה מהרגלי  התזונה.

החופש הגדול.
ניסיתם כבר הכל. גני שעשועים, פארקים , בריכה , ים, חברים.
פיקניק, מסעדה, אכילה באוטו, חטיף שחבר נתן בפארק, עוד ארטיק, עוד קרטיב.
הימים נראים ארוכים יותר, ולרוב הם עמוסים יותר ופחות מסודרים

אז מה בעצם זה עושה ב"מערכת" ?
יציאה מהשיגרה יכולה להיות חוויה טובה ומרעננת. יש הרבה ריגושים והרבה עניין. היום עובר בקלות גדולה יותר.
דמיינו יום עבודה טיפוסי שלכם , התחלתם במסך אחד במחשב ובסופו כנראה שיש 10-12 מסכים פתוחים. אם תנסו לשחזר מה הוביל ממסך למסך כנראה שזו תהיה משימה בלתי אפשרית.
או אולי הימים האלו שאתם זוכרים ששתיתם 4 כוסות קפה ועוגיה במטבח , אבל אוכל ממש לא היה שם. ובכל זאת רעב לא ממש הרגשתם..הייתם עסוקים/מסוקרנים/לא פנויים.

כזה הוא גם החופש הגדול, מחד חופש.. מאידך מקפיץ אותנו ממקום למקום וודאי אחרינו גם הילדים. עוברים מפעילות לפעילות - אוכלים ביס פה וביס שם.
ובערב… כשהם כבר במיטה. ישנה ירידה של הילוך אחד או שניים מסערת היום. התחושות מתחילות לחזור, הם משחזרים מה עבר עליהם היום. ופתאום גם הגוף מגיב קצת יותר - לפעמים הוא מזהה שחסרה לו ארוחה - מזינה דווקא - שאולי התפספסה לאורך היום.

באווירת שיגרה - בה יש סדר כללי ליום, סיטואציות כאלו פחות שכיחות ויכולות להיות ביטוי לקושי בפרידה מהיום. נסיון למשוך עוד רגע ערנות, או רצון לעוד אמאבא.

אז מתי אני מגישה ארוחה, ומתי אני שולחת למיטה?
ביום שיגרתי בו היה סדר מובנה ומאורגן של היום, לרוב אומר "נאכל בבוקר" כאשר הפעוט מבקש לצאת מהמיטה בטוענה שהוא רעב. אם תהיו עיקביים ונחושים באמירה תוכלו לזהות גם על פי התגובה שלו שסביר שזה רק הרצון להאריך את היום ולא רעב אמיתי.

בימים בהם השתנתה השיגרה- עשויים תינוקות פעוטות (וגם אנחנו) כאמור, לאבד מעט את התחושות לאורך היום. גופם הצעיר והמשוכלל של פעוטות יודע שעל מנת לישון היטב לאורך הלילה הם זקוקים לכמות מזון מסויימת . אם ביום סוער,כזה בו יצאתם מהשיגרה ,הילד מבקש לאכול - יש סיכוי סביר שזהו אכן רעב. הגישו לו כריך או אוכל זמין  ומזין אחר.

ועכשיו זה יהפוך להרגל?
לאו דווקא - כשם שיציאה מהשיגרה אינה הרגל , גם ארוחת לילה בסיומו של יום כזה תתפס מצידו כחריגה.
כך או כך, אם החלטתם כי אתם מגישים ארוחה , פשוט הגישו אותה - מבלי שיחה ארוכה על מה כדאי או נכון לאכול עכשיו.
והנה טיפ .. בגיל בו הם כבר מדברים - פעמים רבות סוג המזון שיבקשו יכול להעיד על רעב אמת או רעב תשומת לב,
פעוטות רבים נוהגים לבקש מזון מאוד מסויים בעת רעב (כריך/בננה/קציצה..) לעומת בקשה לעוגיה  או נשנוש כלשהו שיכול להעיד באמת על קושי בפרידה ולא על רעב.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

רשומות פופולריות