יום שבת, 14 ביוני 2014

את הרי לא תמנעי ממנו את הנסיון להעמד




כבר תקופה מאוד ארוכה שיש מחשבות בראשי סביב התפתחות האכילה . אתם יודעים .. אכילה זה דבר מתקדם. הוא לא סטטי - הוא נע קדימה והרבה פעמים גם אחורה . הוא מתגמל כאשר מנסים הרבה פעמים ופתאום התינוק מסתדר, הוא מתסכל כאשר מתאמצים ופתאום התינוק לא רוצה והא מערער כאשר רואים את התינוק של השכן מחזיק חצי בגט ביד עם פרח ברוקולי ליד ואוכל בהנאה. 

אני רוצה לעזור לכם לדמיין .. שלכל תינוק יש סרגל אכילה פנימי - הוא משתנה ומותאם ממש כמו חליפה תזונתית והתפתחותית  לצרכים שלו. 
דמיינו שהאכילה היא תהליך - תהליך שמתפתח - ממש כמו התפתחות מוטורית - כן שמתרחשת  שלב אחר שלב .. בלי יעדים כל כך נקודתיים - המדברים על כמות מדויקת בארוחה או על גיל כל כך מסויים בו מתחילים את הטעימות . 

דמיינו את ההתהפכות הראשונה של התינוק מהבטן לגב או מהגב לבטן - הרגע הזה שהוא מבין שמה שקרה עכשיו הוא נשלט ולא מיקרי... שהוא לגמרה יכול להתהפך בעצמו בכל רגע שירצה .
ואחרי אותו רגע קסום של מבט נלהב .. הסתכלו כמה מסורבלת בהתחלה התנועה שלו - ממש לא מיומנת , אך הקסם המדהים הוא כי אחרי 10 התהפכויות (בערך..) יש לכם תינוק מתהפך סופר ! כזה שאתם ממש חוששים להשאיר רגע לבד שמה ישכלל בדיוק ברגע הזה את ההיפוך שלו...

ועכשיו .. נחזור לכפיות הטעימות המוצקים והאוכל אצבע.. וואו!! גם זה ממש תהליך .. והוא עשוי להיות איטי יותר מהיכולות שלו ללמוד התהפכות .. אבל אם תצליחו לראות את נקודות ההתקדמות הקטנקנות תראו כמה מדהים הוא משכלל את תנועות הלשון , לומד לנקות מזון מקצה הפה , לומד לגרוף אוכל מהכפית ומצליח לדייק בהבאת המזון לפה ... 


אז כן.. זה יכול להיות מתסכל.. מתיש .. מעייף ...לא יעיל .. אבל זו הדרך . כשם שלא תמנעו מהתינוק לחזור ולהתנסות בעמידה - זו גם הגישה הבריאה לאפשר לו את תהליך הלמידה .. התנסויות איטיות ומהנות - מתוך בטחון.. שבתור היצור החכם בעולם הוא ילמד לעשות את זה בקצב שלו ובדרך היעילה מבחינתו...

כבר הרבה שנים אני מלווה תינוקות , אבל כמו אשת טיפול טיפוסית .. את אחת הדוגמאות הטובות קיבלתי אצלי בבית - כאשר ביתי שהייתה מוגדרת כבעלת גמישות יותר והיפוטוניה .. התקדמה בקצב שלה באכילה - אני זוכרת את עצמי אומרת לבעלי "אין לה מושג מה עושים עם הלשון " .. "איזה מוזר היא אוכלת"... אבל היא שורדת :) פיתחה לעצמה מיומנות שהתאימה לה .. ובמקביל ההתרגשות הגדולה (שלי כמובן.. קשה להעיד שגם בעלי היה שם לב לזה ..) לראות את השיפור במיומנות האכילה ככל שהתפתחותה המוטורית התקדמה - הזחילה על שש הייתה הקפיצה הגדולה מבחינתה! ופשר היה לראות זאת גם ביכולות האכילה שלה!!

היא לימדה אותי הרבה (ועדיין) ...תינוקות הם מכלול - של רגש התפתחות ויכולת ...תנו להם את הזמן . הם יראו לכם את הדרך...








אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

רשומות פופולריות