יום ראשון, 23 במרץ 2014

עוד מעט כבר השנה הבאה- על תזונה בגני הילדים

זה די הזוי, שכבר עכשיו אנחנו צריכים לחשוב קדימה . 
די הרבה קדימה - (6 חודשים זה הרבה קדימה מבחינתי..) , על הגן/משפחתון/פעוטון בו ילמד התינוק/פעוט שלנו בשנה הבאה . 

בשנה האחרונה ראיתי כי מידת הסקרנות והבדיקה ההולכת וגדלה כלפי גני הילדים יצרה גם כל מיני אתרים שמסייעים בחיפוש ונותנים כלים פרקטיים לבחינת התאמת המסגרת לילד . 
(גילוי נאות באחד מהם אני גם כותבת כתבות).

כדי שלא יגידו שאני מגמתית, וכדי שלא יסמנו את ילדי בתור הילדים של הדיאטנית. ברוב המסגרות החינוכיות שלהם לא התעניינתי בתפריט כפרמטר לבחינת ההרשמה. 
אבל אני מודעת לכך שמרבית ההורים מתעניינים בהרכב התפריט כבר בעת ההרשמה. 

אז בואו נעשה קצת סדר 

גנים אוכלי בשר - 
ודאו כי כמות הבשר המעובד המוגשת אינה עולה על פעם בשבוע (המבורגר/שניצל מעובד) 
חפשו גיוון במקורות הבשר בין בקר הודו ועוף ושילוב דג גם הוא מבורך.
ואם יש גם ימים צמחוניים עם חלופה של קטניות - זה מצוין!!!

בארוחת הבוקר- 
בחנו האם יש גיוון של הממרחים:
הגשה של מגוון לאורך השבוע - טחינה/חומוס/ ביצה.
גיוון בין מוצרי החלב- כן יש הבדלים גם ביניהם.
וירקות כמובן...

בחנו כי משולבים פירות בתפריט - הם לא חייבים להיות ארוחה בפני עצמה אך הם צריכים להיות מוגשים פעם ביום. 


בארוחת המנחה -
זו המוגשת לאחר שנת הצהריים - דאגו לברר מה יש בתוך הכריך שלרוב מוגש , הנחיות משרד הבריאות (ואני לגמרה איתם בהקשר הזה..) מציעות ממרח מתוק פעם אחת בשבוע! לצערי (הבאמת רב..) בהרבה גנים מוגש ממרח מתוק כל השבוע! 

ושלא תבינו לא נכון.. אני בעד לאפשר גם ממתקים או ממרח מתוק, אבל לא כשהילד באמת רעב -! אם הוא רעב הוא ישמח לאכול פרי, או כריך עם טחינה. ואם הוא לא רעב (ולכן לא אוכל את הפרי..) זה רק אומר שהוא ידרוש את ארוחת הערב מוקדם יותר. 
לא פעם שמעתי את תלונת הגננות על הביקורת שהם חווים מהורה כאשר הילד חוזר מהגן רעב (ב 16:30 נאמר) ואני ? אני שמחה ! כי זו הזדמנות מצויינת לארוחה  אחת משותפת בבית שבה אני בוחרת את הרכב הארוחה המוגש ולא הגן. 



גנים צמחוניים -
אם מטעמי כשרות או אידיאולוגיה - ישנם לא מעט גנים המבססים תפריט צמחוני. תפריט צמחוני יכול לספק לתינוקות ופעוטות את כל אבות המזון אם נבנה תוך שימת לב והתאמה לצורכי הילדים

ודאו כי יש גיוון במקורות החלבון בארוחת הצהריים - קטניות/דגים/ מוצרים על בסיס סויה. 
בארוחות הבוקר ובארוחת המנחה (לאחר השינה..) אין הבדל בהשוואה לגנים אוכלי בשר.

לתפריט צמחוני יש יתרונות!
המגוון והיצירתיות שהטבח נדרש לו לרוב גדולים יותר. 
ילדים במסגרות צמחוניות נחשפים בד"כ לכמות קטניות גדולה ומגוונת יותר וכך גם לדגים . 

אבל הנה דגש קטן ....וחשוב!!!
תינוקות וםעוטות מבססים תפריט עשיר בפירות וירקות - ומכאן עשיר בסיבים. 
שימו לב.. אצלם בשונה מאיתנו - כמות סיבים גדולה מידי עשויה לגרום לריבוי יציאות, זה אולי נחמד כשאתה מבוגר .. אבל יותר בעייתי כאשר אתה תינוק /פעוט וחלק גדול ממה שהכנסת בורח החוצה.. 

אל תדאגו.. הילדים שלי אוכלים בסה"כ בסדר במסגרות שלהם :)
אבל אם לכם יש ספק לגבי התזונה במסגרת של הילדים שלכם .. זה בהחלט משהו ששווה התיחסות והנחייה של איש מקצוע. 
אם יש לכם ספק הפנו את הגננת אלי :) ( טוב נו.. או למישהו אחר..) 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

רשומות פופולריות